Sărbătoarea de Pesah marchează ieșirea poporului evreu din robia egipteană – în urma cu mai mult de 3000 de ani.

Înseamnă si reconfirmarea monoteismului, cel care a permis și ulterioara apariție a creștinismului.

Este important sa ne concentrăm atenția asupra vietii fiecăruia dintre noi, acum – în 2019. Suntem cu adevărat liberi? Gândim modul în care ne desfășurăm existența? Liderii care ne conduc sunt vrednici sa facă acest lucru, sunt ei cinstiți și civilizați? Dacă nu – de ce le permitem să decidă pentru noi?

Viața este scurtă, trebuie trăită cu demnitate și in libertate!

Sărbători fericite, evreilor și creștinilor (dar și tuturor celorlalți de bună credință) care sunt prieteni ai Israelului!

Romania & Israel

Evrei celebrează din seara zilei de 19 aprilie până sâmbătă, 27 aprilie, sărbătoarea Paştelui sau Pesah. Sărbătoarea a început aseară, după apusul soarelui, cu o rugăciune şi masa masă specială, Seder, şi se va încheia în seara de 27 aprilie, cu pomenirea morţilor.

Sărbătoarea are ritualuri precise, care se respectă cu rigurozitate

Bolul cu apă sărată în care se înmoaie alimentele înainte de a le mânca este pentru aducerea aminte a lacrimilor (sărate) care au fost vărsate de evrei în timpul sclaviei lor în Egipt.

La masa de Seder se mai mănâncă supă de găluşte preparate dintr-o făină specială şi se beau patru pahare de vin roşu. Desertul este o prăjitură făcută tot din făină pentru pască. De Seder se spune povestea Pesah-ului şi se adresează întrebări pentru a stimula curiozitatea copiilor, în ideea că învăţătura este calea spre libertate.

Caracteristică pentru Paştele evreiesc este interdicţia de a folosi aluat dospit şi toate produsele de fermentare ale cerealelor, inclusiv berea, borşul de tărâţe şi băuturile distilate (vodcă, whisky), denumite generic hameţ.

Deoarece este interzis a poseda hameţ în perioada de Pesah, preşedintele Golda a explicat că sărbătoarea este precedată de o curăţenie riguroasă a casei, prin care se urmăreşte îndepărtarea oricăror firmituri de pâine. Pentru siguranţă, se face o declaraţie că, dacă a rămas ceva hameţ, acesta este declarat nul, „asemeni prafului pământului”. Produsele hameţ se dau la vecinii care nu sărbătoresc, se consumă înainte de începerea sărbătorii sau se vând în mod simbolic unui neevreu, chiar dacă rămân în casă. Vânzarea este pur formală, rabinul fiind de obicei împuternicit să perfecteze acest aranjament pentru toată comunitatea.

Preşedintele Comunităţii Evreilor Suceava a subliniat că în această perioadă evreii înlocuiesc pâinea cu matza, azima făcută doar cu apă, făină şi sare, nedospită.

De menţionat că în primele două şi ultimele două zile de Pesah este interzis să se aprindă focul şi să se efectueze diferite munci, în timp ce zilele de mijloc sunt considerate de semisărbătoare şi este permisă utilizarea banilor, efectuarea de cumpărături şi gătitul. Urarea tradiţională de Pesah este „Hag Pesah Sameah!” („Fie să aveţi un Pesah fericit!”).

Citeşte mai mult pe Monitorul de Suceava: https://www.monitorulsv.ro/Religie/2019-04-20/Aseara-a-inceput-Pastele-evreiesc#ixzz5leHiRb2A

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here