0
170

Autor: Moses Schwarzfeld;
Titlu: Evreii in literatura populara romana;
A aparut la noi: 2004;
Autor recenzie: Flavia Dragan;

Moses Schwarzfeld propune un studiu de psihologie populara, in care analizeaza proverbele si zicatorile romanesti aparute in popor, la sfarsitul secolului XIX. Intr-o nota usor ironica si bine documentat, autorul arata in Evreii in literatura populara romana ca anumite credinte populare impamantenite in randul taranilor romani raman doar la stadiul de judecati de valoare, ele neverificandu-se din punct de vedere stiintific, sociologic sau istoric.

Studiul cuprinde patru capitole, precum si o nota introductiva si o serie de concluzii. Limbajul este accesibil, iar faptul ca studiul a fost scris in 1891 nu este un impediment pentru cititorul modern. Autorul ia cu migala fiecare vorba pe care a cules-o ori a auzit-o despre evrei, o aseaza cu grija pe masa de disectie si, evidentiindu-i originile, ii demonstreaza uneori absurditatea, alteori, explicatia rationala si arata nestiinta romanilor si obstinatia lor in a cunoaste un popor cu care convietuiesc de mai multe secole.

Evreul ni se infatiseaza in literatura romana, ca in mai toate literaturile tuturor popoarelor (…) ca o fiinta asupra careia sta blestemul Domnului, care e dominat de necuratul, de unde insusirile sale mai identice cu ale vrajitorului (…). De aici nesatul dupa sange, aviditatea sa dupa bani, mirosurile neplacute, ce emana corpul sau. De aici nervii sai cei slabi si nemernicia lui fata de altii, frica ce-l doboara si-l face mai slab si mai neputincios, ca cea de pe urma fiinta. (…) Intre norii negri, lumineaza insa si un fundal albastru… Evreul e dotat cu o inteligenta vie, pe care vai! si aceea o intrebuinteaza in dauna omenirii.

Departe de a fi plictisitor…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!